1. met wie ga jE in zee?
Wat zoek je in een partner? Wanneer is er een goede match?
dE kunst van het effectief samenwErken
Wat zoek je in een partner? Wanneer is er een goede match?
CTW betekende voor elk van de hogescholen een zoektocht in een deels nieuwe vijver met potentiële partners. Dat was niet altijd succesvol, wat paradoxaal genoeg ook een positieve kant heeft. Het leverde een scherper partnerprofiel op. Wat zoek je nu in een partner? Wanneer is er een goede match? Vergelijkbare inzichten zagen we ook bij betrokken werkveldpartners. Welke meerwaarde zie je in creatief professionals? En met welke houding stap je een samenwerking met talent en hogeschool in?
De hogescholen zoeken naar partners die ‘wat willen, maar ook nog niet precies weten wat’. Ze moeten een goede opdracht hebben, maar nog geen kant en klaar antwoord. Ze moeten dus ook flexibel zijn en zin hebben in een gezamenlijke vraagformulering. De opdracht overstijgt als het even kan het instrumentele, productgerichte en is meer open en toekomstgericht.
Het gaat om partners die bereid zijn om onderwijs, onderzoek en verwondering centraal te stellen in een gezamenlijke ambitie. En die interesse hebben in een langdurige, duurzame samenwerking waarin voor elk van de partners voordeel te behalen is. Ook moeten ze bij voorkeur ondernemend zijn én gevoel voor of zelfs ervaring met onderwijs hebben. Ze moeten alle kaarten en belangen op tafel willen leggen en liefst in eerdere contacten al betrouwbaar gebleken zijn. Het gaat over de mindset van het werken aan een complexe opgave, waar ook vernieuwing in zit. Meer dan in een opdrachtgever- of opdrachtnemer-relatie gaat het om gelijkwaardigheid en complementariteit.
Het heeft voordelen als partners niet alleen samen hun (eigen) doelen kunnen bereiken, maar ook in cultureel opzicht bij elkaar passen. Kaats et al. (2014) noemen dat een 'strategische en culturele fit’. Daarvan lijkt sprake bij de samenwerking tussen ArtEZ met Het HEM en AHK met Luther Museum Amsterdam. HKU vond die ‘fit’ bij mkb-praktijkpartners die werken als tussenschakel met grotere organisaties (zoals SETUP een schakel is tussen HKU en de Belastingdienst en R&D-tak Mijkswise een schakel tussen HKU en het grotere Mijksenaar).
Lees in onderstaande interviews terug hoe uitdaging 1 een rol speelde binnen verschillende CTW-projecten.
"dAt start met zien dat je eigenlijk met hetzelfde bezig bent. je wilt maatschappelijk een verhaal vertellen, je wil iets laten zien. we staan voor iets soortgelijks, laten we het nu ook nAar elkaar toebrengen" (cArin rUstema)
interviews uit de prAktijk
erfgoed-stUdenten zorgen voor vernieuwing binnen en buiten de sEctor
“Voetbal is ook erfgoed, maar dat betekent niet dat daarmee meteen enthousiasme gewekt is bij studenten. Daarom is een persoonlijke kennismaking of een werkbezoek een belangrijke stap in het proces van het zoeken naar een passende samenwerking. Eigenlijk is het belangrijkste voor de studenten om te zien: is het een intrigerende plek en er zit een bezielde leiding.”
deel dit artikel
wilt u meer informatie over creatief talent werkt? neem dan contact op met:
Dit project werd mogelijk gemaakt door