2. wAt is de meerwaarde?
Wat zoek je in een partner? Wanneer is er een goede match?
Wat hebben we eigenlijk te bieden?
Hoe maak je de waarde van creatief professionals duidelijk? Welke meerwaarde heeft een samenwerking voor betrokken partijen?
Het is zoeken naar partners die samen op avontuur willen en samen willen leren. Dat zijn ook belangrijke ingrediënten van de ontwerpkracht van creatief professionals. Er zit muziek in een samenwerking als ook externe partners niet opkijken tegen het belang van het gezamenlijke ‘nog niet weten’. Het met elkaar zoeken is een belangrijk element van de waardepropositie.
De meerwaarde van een samenwerking overstijgt het inzetten van verbeeldingskracht of het brengen van nieuwe perspectieven. Het draait om het verzilveren van een transdisciplinair, iteratief en ervaringsgericht (onderzoeks)proces, zonder garantie op concreet, direct, vooraf benoembaar resultaat. Collectief leren staat op één, resultaat volgt daar (mogelijk) uit, in een proces van co-creatie.
"bij Een museum hoef je vermoedelijk niet veel uit te leggen. bij een sUpermarkt is het een stuk minder duidelijk wat een student erfgoed komt doen." (mEnno welling)
Er is enthousiasme over die situaties waarin creatief professionals een plek hebben bij de praktijkpartners in huis. De samenwerking heeft dan de kenmerken van een ‘artist in residence’, met ruimte voor verkennen en onderzoek. Deze opzet is vooral herkenbaar in de projecten die HKU en ArtEZ uitvoerden, maar tot op zekere hoogte ook bij AHK, waar het gaat om zo open mogelijk kijken naar hoe het erfgoedperspectief nieuwe invalshoeken biedt.
CTW laat zien hoe belangrijk het is om de meerwaarde van werken met creatief professionals scherp over het voetlicht te kunnen brengen. Het laat zien dat hier een rol ligt voor de kunsthogeschool, de creatief professional zelf én de interne communicatie binnen de organisatie van de betrokken werkveldpartner.
Lees in onderstaande interviews terug hoe uitdaging 2 een rol speelde binnen verschillende CTW-projecten.
interviews uit de prAktijk
dE zoektocht naar innovatie
“Kunst en artistiek onderzoek zijn mooie instrumenten om maatschappelijke verandering te kunnen bewerkstelligen. Daarmee wordt de rol van de kunstenaar ook anders: hij of zij staat niet meer buiten de maatschappij (beschouwend), maar er middenin en stelt tijdens het proces beter -en andere- vragen dan betrokkenen die een specifiek doel nastreven. Dit project had daar een mooi voorbeeld van kunnen zijn.”
erfgoed-studenten zorgen vOor vernieuwing binnen en buiten de sEctor
“Waar de meerwaarde voor ons in zit is dat wij het werkveld van erfgoedstudenten willen vergroten, wij willen onze studenten niet alleen opleiden voor musea maar juist ook kennis laten maken met opdrachtgevers die verder buiten de sector liggen, want we zien ook de waarde van erfgoed op andere velden.”
Onverwachte opbrengsten
“Het onderzoek is ook een persoonlijke ontwikkeling geweest. Ik realiseerde me dat ik trots mag zijn op mijn vorming als historicus en dat ik van daaruit mijn eigen weg kan volgen. Met daarbij dat er nog een hele nieuwe wereld is die ik kan ontdekken. Daarnaast heb ik bij het Luther museum vaardigheden geleerd om concrete plannen te maken binnen korte tijd, en hoe goed interviews te voeren.”
kAtalysator voor langdurige samenwerking
“Dat past bij ons: als we samenwerken met externe organisaties is dat niet alleen in een panel waarmee we praten, maar ook door fysieke ruimte te geven, om te werken en in contact te blijven over wat uit de projecten naar voren komt. Het moet een katalysator zijn voor een langdurige samenwerking."
deel dit artikel
wilt u meer informatie over creatief talent werkt? neem dan contact op met:
Dit project werd mogelijk gemaakt door